Etiketter

, ,

I tisdags började jag och Bentley valpkurs – eller snarare unghundskurs, eftersom han med sina 8 månader hör till de yngsta i gruppen. Det var riktigt roligt och Bentley var jätteduktig på allt vi tog oss för – och på att skälla öronbedövande så fort det blev en paus… Det var det där med passivitetsträning, ja. Redan två dagar senare var det dags för nästa kurstillfälle och då var han lite tystare, ta i trä. Med hjälp av Postafen så fungerar det hyfsat med bilåkningen nu, men så vidare kul tycker Bentley verkligen inte att det är. Så när jag kollat så att Bentley kunde både sitta och ligga kvar trots att jag gick min väg och till och med ryckte lite kopplet så provade jag få honom att lyfta upp framtassarna på en stol, som stod lämpligt placerad på planen. Inga problem. När det sedan blev rast så försökte jag göra om konststycket fast i bilen – et voila! Det sitter inte klockrent, men målet är att han ska kunna hoppa in själv i bilen så att det inte blir någon kamp och stress när jag lyfter in honom.

På fredagen blev det också hundträning men den här gången åkte Bentley med mest för passivitetsträning(som ju som sagt är välbehövlig). Nu var det Rovers tur och jag körde de moment som jag vet kommer vara bökigast i tvåan och appellen – fritt följ, rutan och framförgående. I fria följet har jag snarast motsatt problem mot vad jag haft tidigare; Rover är övertaggad och hamnar gärna framför mig men hellre det än att han tappar fokus och tycker det är tråkigt. Efter lite jobb började det se riktigt snyggt ut. Rutan blev rörig första skicket; Rover hamnade utanför och jag hade ingen plan för hur jag skulle bete mig så det blev mest knas. Andra och tredje försöket var klockrena. Framförgåendet är vi ju fortfarande på en riktigt basal inlärningsnivå, men det gick riktigt bra med fot-före-stanna för att sedan belöna. Än så länge får Rover dra i kopplet, jag prioriterar att han har intresset riktat framåt.

Jag har bestämt att jag ska anmäla till ett par tävlingar i början av juni. Jag har inte känt något vidare tävlingssug men med en månad på mig ska det nog bli bra. Dessutom börjar klubbens öppna träningar nu!

