Etiketter

,

Det blev för tomt utan katt. Jag har känt under lång tid att efter Skinny så ska det bli en omplacering, antingen från katthem eller en ny Cornish Rex. Så för ett tag sedan skrev jag ett inlägg på ett rexforum och frågade lite om hur det såg ut med omplaceringar och beskrev hur vi bor – två snälla men glada och intensiva hundar, en inhägnad trädgård där vi gärna vill vara hela flocken även om vi aldrig skulle släppa ut en katt(oavsett ras) utan uppsikt) samt ett hus med många trevliga fönster och varma platser att mysa på. Till min förvåning fick jag flera svar och ett av dem kändes mer intressant än de andra redan från början.

Det kom från en uppfödare, Alexandra som har Pixie Fay Cornish Rex, som hade en hona från sin första kull som gått i avel men nu vägrade acceptera andra fertila honor, i synnerhet en av dem som dessutom var dräktig. Så helst skulle Andromeda, eller Meda som hon kallas, behöva flytta så fort som möjligt. Meda lät som en oerhört trevlig katt; van vid hundar, fungerar med kastrerade hanar och framför allt en oerhört människokär och social lite kisse. De bilder jag fick se visade till råga på allt den vackraste katt jag någonsin sett bortsett från Skinny.

Medahelkropp

Medaposerar

Photo courtesy of A. Holmgren

Allt kändes rätt för både mig och Alexandra, Håkan behövde en liten övertalningskampanj(men med facit i hand har jag svårt att tro att han ångrar sig det minsta!). I fredags åkte jag ner till Stockholm, tillbringade en fantastiskt trevlig kväll med Morten och Kajsa och igår träffade jag så Meda för första gången. Hon var verkligen så trevlig och vacker som hon verkat och efter att jag och Alexandra tagit en trevlig fika med massa prat om katter, hundar och allt mellan himmel och jord så verkade Meda ha bestämt sig – jag skulle bli hennes nya matte! Plötsligt var det mitt knä hon skulle ligga i och under bilresan till tåget var hon måttligt intresserad av Alexandra. Meda var på väg mot nya äventyr!

Tågresan förflöt fantastiskt bra bortsett från att hon gärna hade knyckt bordsgrannens muffins – vi har blivit varnade för att hon kan vara en mattjuv! Väl hemma så var hon mycket skeptisk till hundarna men Håkan blev en omedelbar favorit och fick en glad och gosig Meda på axeln. Så nu har vi en spinnande, tabbyfärgad liten Cornish Rex-hona här som absolut ska vara där vi här, pratar och trampar mest hela tiden och har fräst och daskat till Bentley – det ser vi som en bra början på en lång, rolig tillvaro med Meda i flocken!

dalkulla

